1401-10-24 08:44
1052
0
82924
مقاله؛

تمام حقيقت زن

تاریخ‌نگار برجسته کشور در مقاله‌ای نوشت: مقام و منزلت حضرت فاطمه(س) را نه فقط بزرگان دین، بلکه پیش از همه خداوند با نازل کردن سوره کوثر در قرآن کریم ستوده است.

مقدمه
مقام و منزلت حضرت فاطمه(س) را نه فقط بزرگان دین، بلکه پیش از همه خداوند با نازل کردن سوره کوثر در قرآن کریم ستوده است. او سرآمد زنان عالم از ابتدای خلقت تا انتهاست. اخلاق و مهربانی و شخصیت او یادآور فضائل الهی و انسانی پدر بزرگوارش – رسول الله- است. او در عفاف و حجاب، همسرداری و تربیت فرزند، خدمت به جامعه، علم و دانش، صبر و بردباری، متانت و قناعت، کمک به فقرا و نیازمندان، و مقابله با ستمگران، اُسوه زنان جهان است و کسی را همچون او نمی‌توان یافت. برای آن که با ابعاد مختلف شخصیت حضرت فاطمه بیشتر آشنا شویم در ادامه به ارائه سخنانی از امام خمینی (به نقل از کتاب صحیفه امام- ج ۷) در این زمینه می‌پردازیم تا زنان جامعه با الگو قرار دادن حضرت فاطمه، راه سعادت را از مسیر شقاوت بازجویند و به کمال واقعی دست یابند.
*زنى به تمام معنا زن
تمام ابعادى كه براى زن متصور است و براى یك انسان متصور است در فاطمه زهرا- سلام اللَّه علی‌ها- جلوه كرده و بوده است... [او] یك زن روحانى، یك زن ملكوتى، یك انسان به تمام معنا انسان [بوده]، تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان [در او متجلّی بوده]. او زن معمولى نیست؛ او موجود ملكوتى است كه در عالَم به صورت انسان ظاهر شده است؛ بلكه موجود الهى- جبروتى در صورت یك زن ظاهر شده است... تمام هویتهاى كمالى كه در انسان متصور است و در زن تصور دارد، تمام در این زن است... زنى كه تمام خاصه‏هاى انبیا در اوست. زنى كه اگر مرد بود، نبى بود؛ زنى كه اگر مرد بود، به جاى رسول اللَّه بود... تمام حیثیت زن و تمام شخصیت زن... معنویات، جلوه‏هاى ملكوتى، جلوه‏هاى الهى، جلوه‏هاى جبروتى، جلوه‏هاى مُلكى و ناسوتى- همه- در این موجود مجتمع است. انسانى است به تمام معنا انسان؛ زنى است به تمام معنا زن...

*ادوار تاریخى مظلومیت زن‏
مع الأسف زن در دو مرحله مظلوم بوده است؛ یكى در جاهلیت. در جاهلیت، زن مظلوم بود، و اسلام منت گذاشت بر انسان، زن را از آن مظلومیتى كه در جاهلیت داشت بیرون كشید. مرحله جاهلیت مرحله‏اى بود كه زن را مثل حیوانات- بلكه پایینتر از او [مى‏شمردند]. زن در جاهلیت مظلوم بود. اسلام زن را از آن لجنزار جاهلیت بیرون كشید. در یك موقع دیگر، در ایران ما، زن مظلوم شد؛ و آن دوره شاه سابق بود و شاه لاحق؛ به اسم اینكه زن را مى‏خواهند آزاد كنند ظلم كردند به زن، ظلم‌ها كردند به زن؛ زن را از آن مقام شرأفت و عزت كه داشت پایین كشیدند. زن را از آن مقام معنویت كه داشت [مثل] شى‏ء كردند، به اسم آزادى آزاد زنان و آزاد مردان. آزادى را از زن و مرد سلب كردند. زن‌ها و جوانان ما را فاسد الاخلاق كردند. شاه براى زن این خاصیت را قائل بود كه شاه مى‏گفت زن باید «فریبا» باشد! البته با آن نظر حیوانى كه او داشت؛ با آن نظر جسمانى، مادى، حیوانىِ پست كه او داشت، زن را نظر مى‏كرد. باید «فریبا» باشد! [محمدرضاشاه] از مقام انسانیت، زن را فرو كشید به مرتبه یك حیوان؛ به اسم اینكه براى زن مى‏خواهد مقام‏ درست كند زن را از مقام خودش پایین آورد. زن را مثل یك عروسك درست كرد؛ در صورتى كه زن انسان است؛ آن هم یك انسان بزرگ.
*زن مربى جامعه
زن مربى جامعه است، از دامن زن انسان‌ها پیدا مى‏شوند. مرحله اولِ مرد و زنِ صحیح، از دامنِ زن است. مربى انسان‌ها زن است. سعادت و شقاوت كشور‌ها بسته به وجود زن است. زن با تربیت صحیح خودش انسان درست مى‏كند؛ و با تربیت صحیح خودش كشور را آباد مى‏كند. مبدأ همه سعادت‌ها از دامن زن بلند مى‏شود. زن مبدأ همه سعادت‌ها باید باشد. و مع الأسف زن را به صورت یك لعبه [بازیچه] در آوردند این پدر و پسر [یعنی رضاشاه و پسرش]؛ و خصوصاً این پسر. آن قدر جنایات كه به زن كردند به مردان نكردند.
*زن مبدأ همه خیرات
زن مبدأ همه خیرات است. شما دیدید، ما دیدیم، كه زن در این نهضت [انقلاب اسلامی] چه كرد. تاریخ دیده است كه چه زنهایى در دنیا بوده است، و زن چیست. تاریخ دور است؛ ما خود دیدیم كه چه زنهایى تربیت كرده است اسلام، چه زنهایى در این عصر اخیر قیام كردند، و آن‌ها كه قیام كرده‏اند همین زنهاى محجوبه جنوب شهر و قم و سایر بلاد اسلامى بود. آن‌ها كه به تربیت آریامهرى تربیت شدند ابداً در این امور دخالت نداشتند. آن‌ها تربیتهاى فاسد شده بودند؛ از تربیتهاى اسلامى آن‌ها را دور نگه داشتند. اینهایى كه تربیت اسلامى داشتند خون دادند، كشته دادند، به خیابان‌ها ریختند، نهضت را پیروز كردند. ما نهضت خودمان را مرهون زن‌ها مى‏دانیم. مرد‌ها به تَبَع زن‌ها در خیابان‌ها مى‏ریختند. تشویق مى‏كردند زن‌ها مردان را. خودشان در صفهاى جلو بودند. زن یك همچو موجودى است كه مى‏تواند یك قدرت شیطانى را بِشكند. این زن را در این دوره رضاخان و محمدرضاخان منحط كردند از مقام خودش. مرد را هم منحط كردند. جوان‌ها را هم منحط كردند. مراكز فحشا الى‏ ما شاء اللَّه براى جوانهاى ما درست كردند به اسم «آزادى»، به اسم «پیشرفت»، به اسم «تمدن»! جوانهاى ما را به فحشا كشیدند. به اسم آزادى، همه آزادی‌ها را از ما‌ها سلب كردند...
*زنگ بیدارباش
اى زنهاى محترم بیدار بشوید! توجه كنید! بازى نخورید! گول این شیاطین كه مى‏خواهند شما را به میدان بكشند، گول این‌ها را نخورید؛ این‌ها فریبنده‏اند. این‌ها دنبال «فریبا» هستند؛ مثل شاه ملعون. به اسلام پناه بیاورید. اسلام براى شما سعادت ایجاد مى‏كند... خداوند بانوان ما را [و] دوشیزگان ما را از شرّ این‌ها نجات بدهد.

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.